Volta - Music for a dance

Volta – Music for a dance

een Volta is in het Italiaans een bocht – maar in de muziekwereld ook wel een dans met bochten – een nieuwe compositie gebaseerd op een klassiek gegeven, dus – de muziek voor een dans heet dan ook:

Volta

een soort contradictie in muziek waar weinig klassieke instrumenten in voorkomen

de MP3 versie voor de laptop en iPhone/iPad speakers

en de M4A versie, de Apple Lossless voor de grote speakers en de koptelefoons

als je nu tijdens het luisteren ineens denkt, waar doet me dit aan denken?
dan plopt er ongetwijfeld een stuk van Henry Purcell op – – klopt die diende als inspiratiebron

Instrumenten

  • Heavy Metal Guitar
  • E-Clavier
  • E470 Mark II keys
  • New Comped Bass

Credits

compositie Hans Jacobi
orkestratie en vormgeving ferrie = differentieel
foto Jöran Maaswinkel

Hans Jacobi
Henry Purcell
Jöran Maaswinkel

Born te be Wild

Born to be Wild soundtrack – een nieuwe variatie

Born to be Wild is een nieuwe variatie op China Gates van John Adams – een eerdere versie maakte ik voor Henk Westerhofs kunstinstallatie ‘Tribute to the Trees’ – deze blogpost maakt daar melding van.
de soundtrack heeft tevens een nieuwe naam meegekregen:

Born to be Wild

de MP3 versie voor de laptop en iPhone/iPad speakers

en de M4A versie, de Apple Lossless voor de grote speakers en de koptelefoons

de korte film Born to be Wild

de korte film van Ben met de zelfde naam gaat over de pas geboren wilde dieren die in de Oostvaarderplassen hun plekje in de groep moeten veroveren.
de film van Ben:

Tribute to the Trees
Vimeo account van Ben

Reclaimed Land SoundCloud

Soundtrack voor de korte film Reclaimed Land

voor de korte film van Ben ‘Reclaimed Land’ maakte ik een een soundtrack gebaseerd op een compositie van Henry Newbury ‘Stars And That’ – maar ook de geluidseffecten en het masteren van de soundtrack.

Stars And That

het originele stuk is een improvisatie op piano door Henry Newbury, waarvan ik de MIDI bewerkte tot een variatie met 8 instrumenten – de bewerking:

originele uitvoering door Henry Newbury

De Instrumenten

  • Synth – high twinkles
  • The Glass Armonica – GlassWorks2
  • Bandoneon – Guillermo Guareschi, Argentina
  • Philicorda GM751 – keys
  • Violin ensemble
  • Cello’s
  • Fretless Bass
  • Drums

Reclaimed Land

korte film Reclaimed Land

Henry Newbury op SoundCloud
Ben’s video’s

Soundtrack De Wolkenfabriek

Soundtrack De Wolkenfabriek – short film by Hans Kuné

Hans Kuné maakt semi-realistische animatie films – zijn eerdere werk kun je op zijn vimeo-account zien – voor de korte film de Wolkenfabriek vroeg hij me een soundtrack te maken – daarvoor koos hij een compositie van Luis Rojas.

Soundtrack De Wolkenfabriek

voor de soundtrack kozen we een compositie van Luis Rojas ‘Dos visiones apresuradas de la misma cosa‘ uit 1988 – de originele uitvoering kun je op soundcloud vinden – hoofdzakelijk wijkt deze variatie af van het origineel in de keuze van de instrumenten – blaasinstrumenten passen volgens mij beter bij deze film dan de originele strijkers.

screenshots

de film de Wolkenfabriek

voor de soundtrack deed ik de geluidseffecten en de eindmix.

over Hans

Hans is een bescheiden man – geen grote verhalen – op zijn vimeo-account zegt hij:

I bought a video camera and downloaded Blender and try to mix 3D imagination with images of the camera.

bronnen

Hans KunéHans Kuné op vimeo
volg Hans op FaceBook
Luis Rojas on facebook
Luis Rojas on SoundCloud

eerder project

Soundtrack Depedestalisation

A New Ground

A New Ground by Henry Purcell – soundtrack voor Ben’s ‘A Perfect Day’

de soundtrack ‘A New Ground‘ gemaakt op verzoek van en voor Ben’s laatste korte film A Perfect Day die je hieronder kunt bekijken – voor deze film heb ik voor een Baroque stuk gekozen – A New Ground is van de hand van Henry Purcell oorspronkelijk geschreven voor klavecimbel maar ik heb gekozen voor een strijkkwartet:

A New Ground

Instrumenten

  • 1e viool
  • 2e viool
  • Cello
  • Contrabas

het begin en eind spelen zich in de verte af – net zo dromerig en wazig als de beelden zijn waar Ben z’n film mee begint.

Credits

Componist Henry Purcell
MIDI sequence door David Cooke – public domain

Screenshots

korte film ‘A Perfect Day’

Ben’s films vindt je op vimeo

Leaving at 8.06

Leaving at 8.06 – trailer

voor de kunstinstallatie ‘Leaving at 8.06′ van Henk Westerhof maakte ik een soundscape van iets meer dan 16 minuten – dit is de trailer van

Leaving at 8.06


Henk Westerhof schrijft:

Leaving at 8.06 is een installatie die voelt als de wachtruimte op een verlaten station. De wachtruimte waar je afscheid neemt van een geliefde vlak voordat de laatste trein vertrekt. Aan de hand van drie beelden en een soundscape krijgt het vertrek vorm.

Leaving at 8.06

de Soundscape

de originele soundscape ‘Leaving at 8.06′ is 16:20 lang en gemaakt in surround 5+1
er komen speciaal voor dit project opnamen in voor die ik enkele weken geleden maakte op Schiphol Plaza – de opname van treinstellen, voorbij rijdende trein en conducteursfluitje maakte ik jaren geleden op Station Haarlem – de fragmenten komen enkele keren terug in verschillende bewerkingen – zoals achterste voren – gesampled in andere toonhoogten – voorzien van filters, maakt dat ze een geheel ander klank krijgen.
ook gebruikte ik een synth om een bindend geheel te maken, die je overigens niet in de trailer hoort – om die te ervaren moet je één van de exposities gaan bezoeken.
Leaving at 8.06

Premiere Leaving at 8.06

de eerste van een, naar verwachting serie van exposities is:

  • op 21, 22 en 23 juni en 28, 29 en 30 juni 2013
  • Openingstijden op alle dagen van 12u – 17u.
  • KunstPostWijchen is te vinden aan de Herenstraat 18 in Wijchen.

Credits

facebook pagina van Leaving at 8.06
website van Henk Westerhof
wat betekent soundscape
KunstPostWijchen agenda

Francesco Hayez painted Rossini

Art Chat Podcast – song – Can You Hear Me?

in samenwerking met Jimmy ThePeach hebben wij de Art Chat Podcast song gemaakt van de meest recente Chat Podcast nummer 84

Can You Hear Me?


met de voice-mix van Jimmy
maar er is ook een versie zonder de ACP babble in het midden stuk en dat heet

Petit Messe Solonnelle


Petite Messe Solonnelle deel 1 het bekende ‘Kyrie’ is een compositie van Gioacchino Rossini waarvan ik de midi sequence van John Hooper gebruikte.

Orkestratie

de orkestratie voor beide uitvoeringen is het zelfde – gebruikte instrumenten zijn:

  • Full (virtual) Choir – close recorded
  • Indian Harmonium
  • Large String Ensemble 70 instruments
  • 9 extra Double Basses
  • 3 Bösendorfer Grand Piano’s

de Art Chat Podcast vindt je op deze website

Episode 084 – im Memorial

“No one’s on vacation because of Memorial Day, especially not us Canadians and Dutch,” Mary says.

chattende artiesten waren:
Steve Harlow, Jim “Jimmy The Peach” Aaron, Ruth Parson, Mary Burns, Allan Ludwig, Emory Holmes II, ferrie = differentieel

bronnen