The Girl with the Flaxen Hair

The Girl with the Flaxen Hair – Claude Debussy

nieuw stuk in een tweede* uitvoering voor het album met muziekstukken uit het tijdperk van het Expressionisme heet

The Girl with the Flaxen Hair


compositie van Claude Debussy
midi sequence: Jeruen E. Dery
foto: Romaine Wikimedia Nederland

Instrumenten

het stuk werd oorspronkelijk geschreven voor piano – daar heb ik ook een uitvoering van gemaakt die ik later nog een keer zal publiceren – de piano verving ik door:

  • Sculpture Synth – gebouwd voor de hogere tonen
  • EK470 mk2 elektrische piano

* eerste uitvoering is in piano die in een hele grote hal staat

Info

meer over Claude Debussy
midi sequence Jeruen E. Dery
foto Romaine
2013 ferrie = differentieel Creative Commons BY-NC-SA 3.0

435951462_640

Passepied in the Landshapes

Passepied is de zesde track voor het album Expressionisme gemaakt voor de experimentele film van Ben Landshapes

Passepied

de soundtrack zonder de extra geluiden klinkt zo:

Passepied is variatie op een compositie van Claude Debussy
de midi sequence is van Yuki Aizawa
het oorspronkelijk stuk werd voor piano geschreven maar heb ik de volgende instrumenten gebruikt:

Instrumenten

  • Philicorda – orgeltje
  • Massive DX Bass Modded – in 2 variaties
  • Stiehr Mockers kerkorgel uit 1843

Passepied Philicorda
de Philicorda is een bouwsel van Philips uit 1964 waar zelfs Rob Hoeke nog op heeft gespeeld met een heel eigen, door sommigen verafschuwd geluid – in dit stuk vind ik de prettige jengel heel goed passen bij de compositie van Claude

Jeux d’orgues 2 : Stiehr-Mockers - originalconsole

Jeux d’orgues 2 : Stiehr-Mockers – originalconsole


de lage tonen worden gevormd door het Stierh Mockers orgel uit 1843 – meer over dat orgel vindt je op Jeux d’Orgues

Soundtrack

Passepied maakte ik voor de film Landshapes van Ben

Brouillards

Brouillards (Mist) – Prelude Book 2 No. 01 Brouillards – Claude Debussy

deel 5 in de serie Expressionisme* is de eerste prelude uit het tweede Prelude Boek van Claude Debussy:

Brouillards


Brouillards is het Franse woord voor mist, maar dan in het meervoud – een uitdrukking die we in het Nederlands niet kennen – mist is zowel meer- als enkelvoud.
het stuk heeft een lengte van 5:42 min:sec.

Complexiteit

Brouillards of “Mist” is de eerste prelude van de tweede set Claude Debussy’s preludes.
Het kan worden beschouwd als de meest harmonisch complex van de hele serie van preludes, zinspelend op polytonaliteit.
De linkerhand werkt voornamelijk met de C diatonische collectie, modulerende binnen het tweede thema en terugkerend in de coda, terwijl de rechterhand maakt gebruik van de G-flat minor diatonische collectie E-flat, net als de linkerhand kort modulerende alvorens terug te keren.

Instrumenten

  • La Neige Debussy – synth
  • Invader – synth
  • Strato Low – synth
  • Fog Horns and Bells
  • Wurlitzer 240V Phaser
  • Frack Machine modded – synth
  • Ostbahnhof 4 Claude – synth
  • Chorus Bass
  • Dark Attack Bass
  • Normal Bass
  • Tinker Bass
  • 5 types of Reverb

muziek is beschikbaar voor film en video – als je het stuk wilt gebruiken, stuur me dan even een bericht of reageer hieronder.

Credits

fotograaf | photographer Jöran Maaswinkel fotografie
midi sequence door Jeruen E. Dery
meer info over Claude Debussy
album Expressionisme
*wordt ook wel Impressionistische muziek genoemd

Pavane Doornroosje

Doornroosje – Pavane de la Belle au bois dormant – Maurice Ravel

de sprookjes zijn de wereld echt nog niet uit – daarom vandaag de publicatie van de Schone Slaapster – in een compositie van Maurice Ravel

Doornroosje

Achtergrond

Pavane maakt deel uit van een ‘Suite de Concert’ die Maurice samenstelde in 1911 in een orkestratie van de oorspronkelijk 4 handige piano stuk
de uitgebreide informatie kun je vinden op deze pagina

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.


deze sfeerbeelden uit Roaring 20th wilde ik je niet onthouden
tenslotte is de muziek van Maurice ook typische balletmuziek en daarvoor ook gebruikt.
hoewel mijn uitvoering meer in het genre film-muziek zit

de instrumenten

voor de orkestratie van Pavane heb ik volgend instrumenten gebruikt:

  • Celeste Synth
  • Promixma Synth
  • Erhu
  • Guzheng
  • Oboe
  • Bassoon
  • English Horn
  • Clarinet
  • French Horn
  • Wurlitzer 200A Chorus
  • 18 Violins

Credits

variatie gebaseerd op de midi sequence van Jack Sirulnikoff

meer over Maurice Ravel
foto Emily Brown in Sleeping Beauty
1920 van The Roaring 20s

Maurice Ravel au piano 1912 - Wikipedia Howcheng

Jeux d’eau – Maurice Ravel

de muziek van Maurice Ravel stamt dan wel uit de vorige eeuw, het blijft fascinerend wat er er allemaal kan met

Jeux d’eau


de muziekstijl valt ander het expressionisme wat je vast en zeker wel kent uit de schilderkunst
dit stuk componeerde Maurice in 1901
en werd door Bernd Krueger naar midi getransponeerd

Instrumenten

  • Airy New Lead synthesizer
  • Soft Wurlitzer
  • Dimmed Punch Trance Bass
  • Sweet Mellow synthesizer

uitermate geschikt voor gebruik in film of video

andere bewerkingen van composities van Maurice Ravel
R2
Ondine

Credits

compositie Maurice Ravel
variatie ferrie = differentieel
foto Maurice Ravel au piano 1912 – Wikipedia Howcheng

Vincent van Gogh - Nuit etoilee

R2 – Maurice vliegt een stukje mee – Variatie op Valses Nobles et Sentimentales

de tweede compositie van Maurice Ravel komt uit ‘Valses Nobles et Sentimentales‘ een serie piano stukken uit een periode die de één ‘Expressionisme’ noemt en de ander spreekt van ‘Impressionisme’
voor mij zijn beide benamingen prima
waar het over gaat is een vorm van creativiteit die me zeer aanspreekt – of dat nu schilderkunst is, toneel of muziek
luister naar

R2


oorspronkelijk voor piano

Instrumenten

mijn keuze aan instrumenten is

  • zangeressen
  • 1 fluit
  • 11 violen
  • en 10 Celli
  • R3 is een granulator die over de helft gaat mee doen

lengte 2:44 minuten:seconde

Credits

midi sequence by Peter Shafer
meer over Valses Nobles et Sentimentales
Schilderij van Vincent van Gogh Nuit étoilée (WikiPedia)

Francis Poulenc & Wanda Landowska from WikiPédia

O Magnum Mysterium – Francis Poulenc

op verzoek een soundtrack te maken voor een korte film zocht en vond ik een compositie van Francis Poulenc ‘O Magnum Mysterium‘ dat me daar zeer geschikt voor leek.
apart is wel dat de cineast een ander stuk per ongeluk onder zijn film zetten en uiteindelijk daar voor koos – het resultaat daarvan ga je binnenkort ook op deze plek horen en zien.

Instrumenten

de variatie op OMM dat in 1951 – ’52 werd geschreven voor gemengd koor heeft de volgende orkestratie van mij gekregen:

  • Synthesizer ‘Pipe Dream’ in de rol van sopraan
  • Voices voor de Alten
  • Cello’s in de rol van Tenoren
  • de Franse Hoorns in de rol van Baritons
  • Contra Bas in de rol van de Bassen

de opening is een ensemble voor strijkers met Violen en Cello’s

OMM is het eerste deel van:
Motets pour le temps de Noël

  1. O magnum mysterium
  2. Quem vidistis pastores dicite
  3. Videntes stellam
  4. Hodie Christus Natus est

Credits

componist Francis Poulenc
variatie ferrie = differentieel
MIDI sequense door David Siu

lastige aan dit stuk, zangers kunnen daar van mee praten, is dat 3/4 en 4/4 maten door elkaar worden gebruikt
om je een idee te geven; de eerste vier maten zijn 3/4 de vijfde maat is 4/4 en de zesde weer 3/4
maar, luister eerst maar even naar:

O Magnum Mysterium


voor de non-flash devices zoals iPhone en iPad