Leaving at 8.06

Leaving at 8.06 – trailer

voor de kunstinstallatie ‘Leaving at 8.06′ van Henk Westerhof maakte ik een soundscape van iets meer dan 16 minuten – dit is de trailer van

Leaving at 8.06


Henk Westerhof schrijft:

Leaving at 8.06 is een installatie die voelt als de wachtruimte op een verlaten station. De wachtruimte waar je afscheid neemt van een geliefde vlak voordat de laatste trein vertrekt. Aan de hand van drie beelden en een soundscape krijgt het vertrek vorm.

Leaving at 8.06

de Soundscape

de originele soundscape ‘Leaving at 8.06′ is 16:20 lang en gemaakt in surround 5+1
er komen speciaal voor dit project opnamen in voor die ik enkele weken geleden maakte op Schiphol Plaza – de opname van treinstellen, voorbij rijdende trein en conducteursfluitje maakte ik jaren geleden op Station Haarlem – de fragmenten komen enkele keren terug in verschillende bewerkingen – zoals achterste voren – gesampled in andere toonhoogten – voorzien van filters, maakt dat ze een geheel ander klank krijgen.
ook gebruikte ik een synth om een bindend geheel te maken, die je overigens niet in de trailer hoort – om die te ervaren moet je één van de exposities gaan bezoeken.
Leaving at 8.06

Premiere Leaving at 8.06

de eerste van een, naar verwachting serie van exposities is:

  • op 21, 22 en 23 juni en 28, 29 en 30 juni 2013
  • Openingstijden op alle dagen van 12u – 17u.
  • KunstPostWijchen is te vinden aan de Herenstraat 18 in Wijchen.

Credits

facebook pagina van Leaving at 8.06
website van Henk Westerhof
wat betekent soundscape
KunstPostWijchen agenda

Apres un reve

Après un Rêve – soundtrack voor de film Inge van René Wouters

voor de film Inge maakt ik een variatie op het wel bekende

Après un Rêve

de MP3 versie voor de laptop en iPhone/iPad speakers

en de M4A versie, de Apple Lossless voor de grote speakers en de koptelefoons

hoewel het stuk al eens eerder langs kwam is deze uitvoering meer gericht op echt klinkende virtuele instrumenten – instrumenten in deze versie zijn:

Instrumenten

  • Accordion – in een licht aangepaste versie van het Indiase Harmonium
  • Wurlitzer 200A met Chorus – elektrische stage piano
  • Akoestische Bas – in de staand versie met eveneens een Chorus
  • Cello – een enkele solo cello in Legato met een lichte vibrato

alle instrumenten zijn virtuele, maar wel opgenomen van echt bespeelde instrumenten.

Credits

componist Gabriel Fauré
variatie ferrie = differentieel
video-still/cinematographer René Wouters
model/schrijfster Inge Klomp

de korte film

van René Wouters

The Ice Song - The Voice UK - Logic Studio screenshot

The Ice Song – the Original Soundtrack

het idee om een song te maken ontstond door een kunst-installatie over koude en warmte in december 2011 – alleen de koude bleef over en wel speciaal de Inuit Throat-Singing uit Canada. de warmte ben ik tijdens het proces van het maken, verloren – eerst was er alleen de muziek, tevens eigen compositie gebaseerd op het gegeven ‘koude en warmte’ – aangespoord door bevriende twitteraars en de spontane reactie van Rian kwam het gedicht in het Nederlands – dat er uiteindelijk ook een Engelstalige versie van het gedicht kwam was op mijn verzoek – Robbert sprak de teksten in zowel de NL als de UK versie – voor de Engelse versie ben ik te raden gegaan bij Stephen Harlow en Jimmy the Peach

luister, geniet en huiver:

The Ice Song


op mijn oproep op Dutch Artists reageerde Ben meteen zeer positief – alleen de beelden moesten nog geschoten worden – gelukkig hebben wij een korte maar mooie winter achter de rug – in temperaturen van -18 graden heeft Ben merendeel van de video fragmenten op genomen

tenslotte maakte co-host Jöran Maaswinkel de titels, want zonder die is deze film niet compleet

Credits

zelf ben ik erg blij met dit resultaat en ik wil ook alle mensen die een bijdrage hebben gegeven zeer uitdrukkelijk bedanken:

speciale dank aan Steven Harlow en Jimmy the Peach

de afbeelding die aan dit bericht zit is een screenshot uit Logic Studio waarin het stuk is gemaakt.
de video is te zien op verschillende plaatsen op het net:

2012 ferrie = differentieel (@differentieel)

de film

License under Creative Commons BY-NC-SA 3.0

ENG (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0)

Dutch (Naamsvermelding-Niet-Commercieel-GelijkDelen 3.0)

Superficie-12

Premiere Communion de la Vierge – soundtrack voor ‘Superficie Ondulada’

‘Superficie Ondulada’ is een samenwerkingsproject van Ben en ferrie = differentieel
de titel zegt in het Spaans: golvend oppervlak

Superficie Ondulada

dit samenwerkingsproject met Ben is niet het eerste project. twee korte films hebben wij al eerder samen gemaakt. de film ‘Winter 62-63‘ en ‘It Came Out of the Mist‘ gingen deze interpretatie voor. de opnamen van Ben zijn gemaakt in Llagostera in Spanje in augustus van dit jaar.

de Soundtrack

de soundtrack is een variatie op ‘Premiere Communion de la Vierge’ van Olivier Messiaen gespeeld door Henry Wong Doe op een Yamaha Disklavier Pro Mark IV de grand piano. het stuk is compleet bewerkt, van een ander tempo en van nieuwe instrumenten voorzien. maar nu eerst even luisteren zonder beeld erbij:

Instrumenten

  • Tiny Pool Bells – een virtueel eigenbouwsel instrument van bellen maar dan klaviergestuurd
  • Clarinet Ensemble
  • Koperen blaasinstrumenten – brass
  • Fagotten – bassoon ensemble
  • Vibrafoon – met roterend effect
  • Contra Bassen
  • Perzische Santoor
  • Ambient Funk Synthesizer
  • Orkestrale Percussie
  • Originele Geluidsopnamen
  • Bos- en watergeluiden

de korte film

en dat alles bij elkaar zit in deze film:

de OST (Original Soundtrack) is in surround 5+1 gemaakt – – in de film en hier op Audio Log hoor je de stereo versie.

Credits

componist Olivier Messiaen
variatie ferrie = differentieel
MIDI sequence Henry Wong Doe
cineast Ben

SummerCut_01_header1024

Original Sound Track ‘Need the Sun’

‘Need the Sun’ is een soundtrack voor de korte film ‘Summer Cut’ van Peter Baanen.
de soundtrack is een variatie op Opus 23 van Jorge Franganillo, oorspronkelijk geschreven voor piano, voorzien van een brede range aan instrumenten.

Need the Sun

Opus 23 bestaat uit 4 delen, dit is het eerste deel en daar dan weer een gedeelte van. het stuk voor piano is redelijk snel namelijk 142BPM. te snel voor mijn instrumentkeuze en de synchroniciteit met het beeld. daarom heb ik voor 125BPM gekozen.

ga maar eerst even luisteren, dan vertel ik welke instrumenten je hoort

de Instrumenten

  • hoor je een Indian Harmonium. dat is een schootorgeltje door lucht aangedreven zoals je dat ook kent van een accordeon
  • daar onderdoor verschijnt het koper in de vorm van een Brass Ensemble
  • vrij direct aangevuld door een Celesta en een Steinway Grand Piano
  • in de overgang naar het Spaanse deel hoor je een Spaanse Flamengo Gitaar
  • en dan komt de Celesta weer in beeld en het Brass Ensemble
  • aan het eind zet de Steinway ook nog een tandje bij

originele geluidsopnamen lopen gedurende de gehele soundtrack mee aangevuld met geluiden uit het park in het begin en zeemeeuwen en golfslag aan het einde.

de korte film

Credits

componist Jorge Franganillo
variatie ferrie = differentieel
cineast Peter Baanen

Famacons

drie soundscapes

voor de kunstinstallaties van Erik Sok en Ellen van Putten knipte ik drie video’s. die drie kregen ieder hun eigen soundscape / soundtrack.
ook wel aardig om te beluisteren zonder beeld.

de Famacons

Math Mol

Myosotishiking

Video’s

maar met beeld is natuurlijk ook goed

Credits

kunstinstallaties Erik Sok en Ellen van Putten
soundscapes en video’s ferrie = differentieel